スウエーデンの面白いものたち


by nyfiken

<   2011年 08月 ( 48 )   > この月の画像一覧

雑感

知り合いの義母が亡くなった。95歳。3人の男の子の母。スウェーデン人。一人暮らしでアパートに住んでいたという。知人のお話によると、

お食事をひとりで作り、遊びにいくと、95すぎても、先月まで料理を作って息子と嫁に食べさせてくれた。去年までは、お皿を洗うのを手伝おうとしても、絶対させてもらえない。むすこが台所に入ろうとすると、男の子が台所にはいってはいけないと言う。今の時代のスウェーデン女性とは全く違う。アパートから看護つきの新しい湖の見える老人ホームへ移ることになり家具を必要な分だけ運びこんだ。その矢先、病院へ運ばれて、静かに誰にも手をかけずに朝おきたら眠ったように幸せな顔をして天国に行ったという。

手つくりのクッキーがたくさん缶に入っていた。ブーレ(シナモンパン)缶にはいっているチョコクッキー(フォークで片方にぎざぎざがはいっている手つくり)をコーヒータイムにいただく。ひとりの女性の長い95年の人生をふと思う。

私は、お菓子をいただきながら、不思議な気持ちに襲われた。95歳のスウェーデン女性がひとりで、暮らせる自立した強さとは一体どういうところから来るのだろうか。おいしそうな手作りのクッキーをたくさん焼いているおばあさんを想像した。

95歳まで一人暮らしをし、クッキーやシナモンロールをたくさん手つくりで焼く。きれいにアイロンがかけられた麻の台所用の刺繍入りクロスをいただいた。のりがぴっちりとかけられている。棚の中にこういった台所の布のたぐいがたくさんあって、そのどれもが、きちんとアイロンがかけられている。スウェーデンやドイツなどの女性のきちんとした整理能力や掃除能力は関心するばかりだが、お料理は別にして、ヨーロッパのひとたちの掃除能力やアイロンがきれいにかけられているリネン類など、いつも頭が下がるのである。

心を入れ替えて、95歳の知人のおばあさんに見習おうと思う。心がけというのは、必要だ。おばあさんの人生は、豊なものだったに違いない。おいしいクッキーを焼いてみんなに喜んでもらおうというその気持ちを、わたしは今日いだたいた。天国に行ってもきっとおいしいクッキーやブーレを焼いているのかもしれない。あたまが少しずつぼけて、最後は息子の二人が僕だよ。といってもぼおっとしていたけれど、知人の夫の名前をいって、Sはいないね。と最後まで気にかけていたという。ヨーロッパの女性はアジアより一足早く自立しているが、フランスのパリ出身の知り合いが、以前話していた祖母の話を思い出した。その祖母も93歳で、パリのオートクチュールでお針子さんとして若い頃から働いていたために、一生すんでいたパリの街なかから移ろうとしない。4階のアパルトマンをエレベーターがない階段を毎日昇るという話を聞いて、驚いたものだ。チュニジアとフランス人の混血だった祖母は、タジン料理をいつも子供の頃作ってくれてそれはそれはおいしかった。という。腰痛でおばあさんのように歩いていた自分がふと恥ずかしくなる。

今は、もういなくなってしまったアパートのお隣さんは、一人暮らしの86歳のスウェーデンの紳士だった。お昼にお掃除ヘルパーさんを除いては、ひとりでスーパーに買いもに行っていた。ある日病院に移り、そして亡くなられた。子供たちが一人暮らしには十分すぎるくらいの大きな部屋を売り、新しい人が買い、内装をがらりと変えて、今日に至っている。世代交代という気がするが、一人暮らしのおじいさんが、亡くなられた直後、掃除をするひとが来て、たまたま廊下に出された荷物を目にした。思い出の写真がたくさん飾ってあったのか、額に何枚の写真をいれていたのが特に目に付いた。若い時のヨットの上でおくさんと並んでいる写真や、ご自身がサンタになったクリスマスの時の写真。むすこが歩き出した時の写真。奥さんのビキニ姿や若い頃のハンサムだった時の写真。

年をとってから一人の暮らしを支えるのは、楽しかった思い出の数数なのではないかしらとふと思う。隣人のおじいさんの日々。寒い冬の暗い夜、外をながめながら、家族の写真の思い出にかこまれて暮らしていたと知りなるほどと思う。自立しているスウェーデンのお年寄りを見ると、考えさせられることが多い。
by nyfiken | 2011-08-29 08:30

Steve Jobs Documentary

Apple computer founder and ex-CEO. Steve Jobs.Let's have a look at his life how he has worked and created apple.Inovation.

Part 1


Part 2



part 3


Part 4


part 5


by nyfiken | 2011-08-27 07:20
August 24, 2011

Letter from Steve Jobs
To the Apple Board of Directors and the Apple Community:

I have always said if there ever came a day when I could no longer meet my duties and expectations as Apple’s CEO, I would be the first to let you know. Unfortunately, that day has come.

I hereby resign as CEO of Apple. I would like to serve, if the Board sees fit, as Chairman of the Board, director and Apple employee.

As far as my successor goes, I strongly recommend that we execute our succession plan and name Tim Cook as CEO of Apple.

I believe Apple’s brightest and most innovative days are ahead of it. And I look forward to watching and contributing to its success in a new role.

I have made some of the best friends of my life at Apple, and I thank you all for the many years of being able to work alongside you.

Steve
(From Press release)


Steve Jobs Resigns as CEO of Apple
Tim Cook Named CEO and Jobs Elected Chairman of the Board

CUPERTINO, California—August 24, 2011—Apple’s Board of Directors today announced that Steve Jobs has resigned as Chief Executive Officer, and the Board has named Tim Cook, previously Apple’s Chief Operating Officer, as the company’s new CEO. Jobs has been elected Chairman of the Board and Cook will join the Board, effective immediately.

“Steve’s extraordinary vision and leadership saved Apple and guided it to its position as the world’s most innovative and valuable technology company,” said Art Levinson, Chairman of Genentech, on behalf of Apple's Board. “Steve has made countless contributions to Apple’s success, and he has attracted and inspired Apple’s immensely creative employees and world class executive team. In his new role as Chairman of the Board, Steve will continue to serve Apple with his unique insights, creativity and inspiration.”

“The Board has complete confidence that Tim is the right person to be our next CEO,” added Levinson. “Tim’s 13 years of service to Apple have been marked by outstanding performance, and he has demonstrated remarkable talent and sound judgment in everything he does.”

Jobs submitted his resignation to the Board today and strongly recommended that the Board implement its succession plan and name Tim Cook as CEO.

As COO, Cook was previously responsible for all of the company’s worldwide sales and operations, including end-to-end management of Apple’s supply chain, sales activities, and service and support in all markets and countries. He also headed Apple’s Macintosh division and played a key role in the continued development of strategic reseller and supplier relationships, ensuring flexibility in response to an increasingly demanding marketplace.

Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork and professional software. Apple leads the digital music revolution with its iPods and iTunes online store. Apple has reinvented the mobile phone with its revolutionary iPhone and App Store, and has recently introduced iPad 2 which is defining the future of mobile media and computing devices.

(Nyfiken)
To me Steve Job's image is always like this.


90's Steve Jobs and apple history.






Handsome American man who had free mind to cause revolution.George Owell...Inspiration is the word to drive our earth progress. Let's be inspired by our icon. He is challenger.I respect him and pray for his peaceful mind and good health.

by nyfiken | 2011-08-26 08:52

New Japanese girls

More international marriage and mixture created many pretty Japanese girls.She is from Nagoya, Japan.Sara Mary

Anna Tsuchiya



by nyfiken | 2011-08-26 08:16
Make-up face for girls(and maybe for boys?)can be one method of therapy to be Genki.How to become Japanese girl look like with make-up.In fact when i went back to Japan this time, I saw many young girls had big eyes with eyelash and mascara with technic.


this is introduced as Korean kim sona, but in fact this reminds me of Japanese singer.







Another one is rather normal ordinaly girl's makeup.


Nowdays just like anime, manga, Japanese young shoujo kawaii make up has become trend all over the world. In Sweden, just recently girls magazine introducede Kawaii japanese girl make-up by Thai girl who is influenced by Japanese star. In fact many of Japanese ex-girls after 40 years staying iver n Japan, some of them do not make up anymore.so you won't be able to ask old generations ...about Kawaii make up.



OMAKE.Korean star style make-up.In korea girls have to put on makeup, according to one Japanese friend who ever stayed in Korea, when she goes to fish market , she need make up properly, since without make up, fish cost more,but with make up, the price could be cheaper.



The most famous korean actress for Japanese,The famous drama "Sonata in winter" Choi Ji Woo

by nyfiken | 2011-08-25 10:33
genki eNERGY song
生れてはじめてのぎっくり腰気味。休んでいたのと温灸パッチ、着つけ教室の腰ひもバンドのおかげで、なんとか和らぎ、明かりが見えてきた。

文章を書く気力がでてきた。痛みが体にあると、やる気が起きなく、なんとも疲れるもの。夏から秋にかけて、今ノスウェーデンは雨季のように雨が降る。思うに、考えたことを文章にするのは、案外元気じゃないとやる気がでてこない。体力が衰えると気力にも影響する。いわゆるウルトラマンのぴこぴこがなって電池を補充といった感じ。季節の変わり目は、ちょっとした病気になるのでご注意を。だんだん少しずつ改善してきた。食欲もでてきた。
元気が欲しい時は、リポビタンDとかアリナミンAのように、お薬代わりに元気が少しでてくる音楽を聞くことにしよう。今年の夏、日本でお見舞いにでかけたリハビリ病院でご老人がみな、腰が痛い、痛いと話していた。その時、私は、実感として痛みがよくわからなかった。今はよくわかる。背中の筋肉を鍛えて、姿勢をよくし、骨を丈夫にしよう。体重も少し減らさなくちゃ。とひとりごと。健康は内側から。えいっと無理して中腰などで重い荷物を持ち上げたりするのも注意しましょう。自己反省の日々。大人のかっこいい女性M.J。こういう風に踊れるのは、腰痛が治らないと無理。今はじっとあこがれのお目目でぱちくりと見るだけ。見るだけでこの体型になれるなら、何回でも観たいクリップ。



by nyfiken | 2011-08-25 09:14
日本がどんどん発展していた時。時代は、未来をめざして明るかった。自由な雰囲気が世界中にあって、こどもたちは、ゲバゲバ90分とかヒッピー姿のおじさんがでてくる番組を楽しみにしていた。そういう小学校時代を過ごした子供たちが青春を迎えた頃の時代日本はぐんぐんと成長していた。新しいおしゃれなカフェが町にどんどんでき、こだわりのコーヒー店が沢山町に溢れていたいい時代。行列ができた、ハンバーグを鉄板の上で焼いてひとりずつシェフが食べさせてくれるようなレストランができて、本当に目の前でひとつずつ丁寧に焼いてくれるハンバーグをいただいた。あの頃のハンバーグは、じゅっと焼けるのを、銅の蓋をかぶせている間、ぐっと我慢して待っていたもの。焼きたての熱々をいただくのが、おなかがぺこぺこの10代の少女には至福の瞬間だった。デミグラスソース。目玉焼きの黄身がとろりと溶け、肉汁とデミグラソースと溶け合う瞬間のおいしさは忘れがたい。チョット甘めのニンジンのグラッセ。熱々をいただけたが、こういうスタイルがどうしてスウェーデンにないのか、ちょっと不思議でもある。こんなことをいいだすと、スウェーデンの人たちから、どうして日本人はいつも日本とスウェーデンを比べるの?とおしかりをうけそうだ。あなたは、スウェーデンにいるんだから、もうスウェーデンの肉団子を喜んで素直に食べていればいいでしょう。と言われたら、それまでであるが、ついつい懐かしくなってしまう。国民性だから仕方がない。ちょっと比べたくなってしまうの。日本ほど世界のおいしいものがそろっている国はないと思うのだけれど。

昔最初に、アメリカ資本のハンバーがーを最初に食べたときに、期待した以上には、あまりおいしくないと本当に思ったものだ。時代は変わり、ふた切れしかはいっていなかったピクルスの代わりにたくさんの野菜サラダがトッピングで入るようになった。






10 age, when I recall my girl's time. When it was best? I liked my 12-18.Junior high school and high school time.Parents were younger and sister was much smaller.Memory of family. I was protected and supported by family. Thanks to parents sister and my dog Lolly.When I listened to this song, I remember my dog Lolly no2.(When I was a ittle girl, I had Lolly no1. I named from shojo manga-Perhaps Margaret or Shojo friend.),my family when they were much younger.

yumi arai


When I was a girl, I liked this one of the best of Yuming(Arai Yumi, After marriage became Matsutoya Yumi) .End of the summer. Around this time, ZANSHO-still summer in Japan. Ganbare Japan!


When Yumi Arai was younger, this album show her real charm, not so commercialized. I prefer her first decades before marriage.yumingが若い時代のこのころの音楽の雰囲気が好き。最近はスウェーデンの越冬スタイルで南の島に住んでいた頃のスタイルがぐんと少なくなってしまったが、ユーミンのアンクレットに影響されて、細い金のアンクレットをしていた時代が10年くらい続く。があまりのスウェーデンの冬の寒さにアンクレットは、厚手のタイツスパッツとなり、ヒールは舗道にひっかかり腰痛の元とぺたんこ靴や運動靴になってしまったのが、女として情けない。だからベッカム夫人など痛々しいほど高い靴を履いて、磨いている女性には頭が下がるのである。ユーミンのコンサートに行ったことがあるが、センスがいい人。もし田舎的なカントリースタイルファッションと都会的なスタイルというものに単純に分けるならば、ユーミンは、都会的スタイルの代表のような女性である。

スウェーデンでは、田舎風スタイルというのが存在し(ノアノアNOANOA など、田舎カントリースタイルがネガテイブな意味はない。長くつやゴム長くつを雨の日普通にはいて、雨がっぱを着て都会を歩ける雰囲気がストックホルムにある。長くつには、皮のブーツよりおしゃれなものもあり、これからのキノコ狩りには、欠かせない。スウェーデンの人たちが、本当に手に入れたい雨の多いこれからの季節の一品がその品のいいゴム長くつであることは確か。チャールズ夫人カミラさんが、履いてガーデニングするのが真の贅沢といった風な。今年の夏、本棚の整理をし、重い荷物を救世軍に運んでいる途中、ぎっくり腰気味になり、文章を書くのができず、お気に入りの講義や夏休み講義としてアップロードしていたが、履き心地のいい歩きやすい靴というのが、腰には一番。わたしが、生まれて初めての腰痛に苦しんでいた時、同じく出産後のベッカム夫人が苦しんでいるという記事を。あちらは、細すぎて出産後腰痛に、こちらは、あんこの食べすぎで体重を減らすことが腰痛軽減になると2重あごを反省している。人生とは、極端が一番よくないということを実体験をする。腰痛には気をつけましょう。重いものをえいっと持つときは、どうぞお気をつけて!腰バンドの代わりに、着ものの着つけ教室で買わされた、簡単腰ひもバンドというのが役にたっている。腰が太って見えるが、スウェーデンの人に言わせると、”人は自分が意識しているほど、見ていない。みんな自分のことで現代は忙しいから。”なるほど。

腰ベルトバンドをしてペタンコの靴を履いてゆっくりと歩く姿から、アンクレットをしてハイヒールパンプスをかつかつ鳴らして歩いた時代が幻のように見える。ステージでハイヒールで歌って踊るスターを見ると偉いと思うのだ。昔ブルーノマグリの8センチのハイヒールを横浜で買って履いたが、駅を歩いていて途中で泣いた。というのも、足にぴったりあっていたが、痛いのである。そして、中華街の中にあるペッタンこの中国の履きやすいカンフーシューズを買ってそれに履き換えた経験がある。美しいマグリの靴は、お店の中で履いた時は、ぴったりだったが、長い時間歩くには適していない。思うが、高いパンプスを履く女性というのは、何時間も歩いたりする状況に自分を追い込まなくて、その会場で履くのがらくちんであり車で乗り付けるという人に許された行為であり、高すぎるパンプスで混雑した電車をずっと立つというのは辛いもの気合いなのだろうか。ヒールが高くても痛くない靴というのもある。最近はアメリカの友人がアメリカから地下足袋のような靴を履いてきたのに、驚いた。そのうち、スパッツタイツに地下足袋ゴム靴となってしまうのだろうか。最後のとりで、あの四角い黒い眼鏡だけは絶対かけないようにしたい。


by nyfiken | 2011-08-23 07:50

Facebook manner.

World is changing, 10 ager grew up in this computer era and internet world, what sorts of world will be made by the? Recently in Sweden, everyday I see the article of mobbing at school on newspaper and magazine.Sorry for kids who are mobbed and teachers need take more action.I was quite surprised to know how serious prooblem mobbing is in Sweden. Kids are hurt, not only at home from parents' divorce but also at school, youth life is not so easy.

Facebook can save lonely peoples in this planet? Relationship gossip around net made small village. But lonely boys and girls can communicate easily on net and change opinions openly.

Good and bad . I remember when ATM machine was introduced, very old generation did not want to use that .(over 90 years old now). TV, Radio, internet, social network, then what will come next?



I recall those old days.No computer, no facebook then.


When I was a little girl, I loved them.LIttle tiny things.

by nyfiken | 2011-08-23 06:22

Nyfiken 夏特集Lisa Randall

実験の結果がどういうふうになったのだろうか。BS Japanese programme in Japan




English programme in USA








Modern music.Personally I am not fond of this.I prefer relaxed music rather than this kinds of experimental one.

by nyfiken | 2011-08-19 09:29

Parallel Universes




Lisa Randall
リサ・ランドール理論物理学者














by nyfiken | 2011-08-19 09:07