スウエーデンの面白いものたち


by nyfiken
カレンダー
S M T W T F S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Why swedish economy is good? どうしてスウェーデンの経済はいいの。

EUのほとんどの国が経済成長や輸出の伸びに悩んでいるとき、スウェーデンでは、中国並みに、経済の状態が悪くない。アイルランドでは、アイスランドと並び、RとS一文字違っていても、今は同じくひどい経済に陥っている状況。スウェーデンの国民の税金が、経済支援としてアイルランドに投入されることに。
スウェーデンの輸出が伸びていること、国内の限られた小さい市場を相手にせず、海外マーケットに企業が積極的に乗り出してきたこと。ユーロを使わない独自のクローナが、他の貧しいヨーロッパの国の経済にあまり引きずられない。高い税金で、国に資金があること。現政権が資本主義経済と社会主義のよいところをとりいれているところ。

ノルウェーの石油成金的な雰囲気はないけれど。スウェーデンでは、物価が高くても、スーパなどを見ると、お昼はペンショナー退職者のお年寄りやベビーカーをひいているお母さんくらいしかこない時間帯は、今週の目玉商品というのをいくつか出している。そのほとんどが、仕事の帰り立ち寄る高給取りの人たちが来る時間には、売り切れているので、ある意味では、仕事がないひとや、退職者などに公平な値段のつけかたをしていることになる。スウェーデンのお昼は、どこに行っても、ぐっと年齢層が高くなり、年配のおじさまおばさまたちかがお買い物。お昼に10代のわかい女の子がお店をぶらぶらしている姿はあまり見かけない。ほとんどが働いている年齢層は、お昼はおのおのの職場にいる。

先日Nkの本屋さんへ午後ある本をさがしにでかけたら、隣のカフェは座るところがないくらい込んでいた。寒かったのでコーヒーとシナモンバンを。やっとあけてくれた席に座り、周りはちょっと大金持ち風のおじいさまやおばあさまが、老人ホームにいる感覚を味わう。平均年齢75歳といった時間帯だったのだろうか。人生を楽しみつくし、孫やひ孫へのクリスマスプレゼントやカードを捜しにきたという雰囲気。おじいさんが、おばあさんの毛皮のコートを後ろから着せてあげる。ほほえましいがしっかりと顔にしわが刻まれている。ちいさな真珠のイアリングがゆれていた。カシミアのセーターに細いベルト。世の中のことをしっかりと見据えたような目。

人生をしっかり働いたおじいさんやおばあさんは、クリスマス前のショッピングにと地方からでてきたりし、準備のいいスウェーデン人は、前もって少しずつ予定をたてて準備をしている。準備がよくない遺伝子を持ったスウェーデン人は、きっとこの寒さを乗り切れず、食べ物を蓄えず、寒さに対する準備もしないので、途絶えてしまったということで、現在残っているスウェーデン人の多くは、前もって予定をたて、準備をして、厳冬を乗り越えた人たちの子孫。準備のいい人たちは、教育を持ってきっと人間を作り出していくのだろう。スウェーデン人からデンマーク人を見ると、彼らは、もっとすばやく、フレキシブルでタフな人たち。ということだ。

Swedish are very organized peoples, well prepared, have eyes to see calmly. Their eyes are not only inside of sweden, in fact they know the domestic market is very limited just like Finland. So Viking go abroad to find any business. Just like H&M , IKEA. Or Unikuro's president want the company expand to the world since domestic market is in fact limited .Swedish export result is very good despites of other European countries like Spain, Portugal, Greek and Ireland are struggling.
Some says, Swedish Krona, they did not want to change KR to Euro so as a result, they are not influenced by other poor European contries' ecnomy. I do not mention these names, but you know.Sun shining countries, once they had glory in history.Well, that sounds like after the war, Swedish economy was almost top since they did not join the war. Sweden has own policy and method. Individualism but help others just like Swedish tax money go to Ireland to help hopeless economy there.




Dr.Demin is the fashion maker, 75percent of sale is sold in outside of Sweden, especially very popular in France and succesful. What is the key of Swedish company's big succes in abroad.
This is an interesting swedish business report of succesful case.written in Swedish. Why they do well? Swedish company's succesful case study.
Case NO1.Dr.Denim's success example in France, Germany,Denark, Britain, Australia and Japan.
Lyckat lyft av Dr Denim på franska marknaden
Varje år säljs jeans för omkring två miljarder euro på den franska marknaden. När Dr Denim, ett av Sveriges ledande jeansmärken, tog kontakt med Exportrådet i slutet av 2009 var målsättningen att snabbt få igång försäljningen på en av Europas viktigaste modemarknader igen.
Dr Denim drivs av Morten, Alexander och Johannes Graah. Familjen har arbetat med textil i tre generationer, såväl försäljning och tillverkning av metervaror som lansering och marknadsföring av egna och utländska varumärken. När pappa Morten Graah lanserade det japanska jeansmärket Edwin i Europa i slutet av 1970-talet började de första fröna sås hos de unga sönerna. 2003 var tiden mogen för nya initiativ och familjen startade Dr Denim tillsammans.

75 procent export
Bara två år senare, i februari 2005, levererades den första kollektionen till butiker i Sverige, Danmark, Storbritannien och Nederländerna. Idag säljs Dr Denim på ett 30-tal marknader, oftast via distributionsavtal. Av omsättningen 2009 på 62 miljoner kronor kom cirka 75 procent från export. De största marknaderna försäljningsmässigt är Danmark, Australien, Tyskland, Storbritannien, Finland och Japan.



- Alexander och jag är i princip uppvuxna på jeansfabriker, vi har jobbat som säljare på Edwin i Sverige och Danmark, samt hunnit läsa på Oxford University, berättar Johannes.

Det finns alltså en gedigen kunskap om allt ifrån produktion och logistik till marknadsföring och försäljning inom företaget. Och givetvis en strategi:

- Strategin går ut på att erbjuda ett prismässigt intressant alternativ till premiumbutiker, där priset möjliggör stora volymer och distributionen samt övrig marknadsföring skapar image. Prisstrategin går inte ut på att vara billigast, utan snarare att tillhöra toppligan vad gäller värde för pengarna.

Erfarenhet och lokalkännedom
I slutet av 2009 tog Dr Denim kontakt med Exportrådet i Frankrike. De behövde assistans i arbetet med att identifiera och etablera kontakt med en ny distributionspartner. Målsättningen var att så snabbt som möjligt komma igång med rätt partner och att öka försäljningen på den franska marknaden. Företaget hade redan genomfört ett så kallat Affärschansprojekt med Exportrådet i Japan och var mycket nöjda med resultatet. Alexander berättar:

- Vi har via de tjänster vi köpt av Exportrådet fått det vi sökt, en högkvalitativ leverans av ett komplett projekt, och vi är väldigt nöjda. Exportrådet känns som ett självklart val av samarbetspartner för oss.

Exportrådet har erfarna konsulter med ett lokalt nätverk, kännedom om den lokala affärskulturen och tillgång till viktiga informationskällor. Som litet företag med begränsade resurser kan man spara tid - och pengar - på att anlita Exportrådet, menar Alexander.

Stort intresse för svenska jeans
Ett fåtal regelrätta distributörer inom modebranschen och en uppsjö av agenter identifierades. Då Dr Denims önskan var att samarbeta med en distributör var antalet potentiella partners således begränsat. Trots detta visade sig intresset för märket stort och sex olika företag ville träffa Dr Denim. En kort tid därefter skrevs ett kontrakt under med Dr Denims nya samarbetspartner i Frankrike och införsäljningen inför vårsäsongen 2011 är nu i full fart.

- Vi är optimistiska och har höga förväntningar på Frankrike. Ambitionen är att finnas på plats hos ett hundratal återförsäljare inom loppet av två år, säger Alexander.
På frågan om Dr Denim kommer att anlita Exportrådet igen svarar han:
- Det har vi redan gjort eftersom vi är väldigt nöjda med tidigare samarbeten.

Succesful Swedish business Case study No2. In Australia.

Hur man säljer 160 000 studsande bollar till Australien utan att åka dit
– Till att börja med så visste jag inte mycket om marknaden i Australien. Men jag visste att det ligger på andra sidan jordklotet och att jag aldrig skulle ha tid att åka dit. Och jag kände att det var helt avgörande för oss att få in produkten där – och det var inte bara för att det är en marknad som är omgiven av en massa vatten.
Det säger Jan von Heland, uppfinnare och grundare till Waboba. Hans uppfinning väger 82 gram, är gjord av plastgel med ett skal av elastan och den studsar på vatten.
När Waboba och Exportrådet fick kontakt i maj 2007 var det bråttom. Utan en distributör på den australiensiska marknaden skulle man förlora en hel säsong. Waboba och Exportrådet enades om att inleda ett Affärschansprojekt som erbjuds företag med max 50 anställda och max 10 miljoner euro i omsättning per år. I projektet ingår både en marknadscheck och diskussioner med lämpliga partners. Jan von Heland följde arbetet från Europa och avstämningar gjordes per telefon och någon gång via Skype. Diskussioner om tänkbara strategier fördes med samma personer som skötte fotarbetet.

Från noll till hundra på åtta veckor.

Från den första kontakten i maj till dess att det färdiga avtalet med distributören undertecknats – fortfarande utan att Jan von Heland behövt lämna Europa – hade det gått åtta veckor.
Avtalet innebar att 160 000 Waboba-bollar såldes under den första säsongen, trots att man egentligen kom in på marknaden något för sent. Australiens motsvarighet till Intersport-kedjan hade bollarna på omslaget till sin katalog och de blev en prioriterad produkt som exponerades intill butikernas kassor.
Ett Affärschansprojekt kostar 100 000 kronor, varav 60 procent finansieras av staten. Jan von Heland menar att det är svårt att hitta en mer kostnadseffektiv samarbetsmodell.

”Lyhörda ochprofessionella”

– Ekonomiskt har det här varit mycket fördelaktigt för oss. De genvägar som man som entreprenör själv hittar är inte så bra. Marknaderna skiljer sig så mycket åt, att det är mest tur om man skulle lyckas på egen hand.
Australien var den första marknad där Waboba samarbetade med Exportrådet, därefter följde Spanien, Italien och Turkiet. I skrivande stund pågår projekt i Mexiko och snart startar lanseringen på Fiji. Diskussioner förs om marknaderna i Baltikum, Ryssland och Östeuropa. Och längre fram väntar Latinamerika och så småningom Asien.
– Det här låter säkert som en annons för Exportrådet, men de har verkligen varit lyhörda, professionella och hela tiden letat bra lösningar. Att de människor vi jobbat med har varit unga och visat bra driv har helt säkert medverkat till det väldigt goda slutresultatet, avslutar Jan von Heland.

And do not forget swedish have strange calm mind, they always tell themselves Calm down! Japanese are jumping issunboshi, we need also calm zen samurai zazen cool mind. Calm down and think a little, then prevent from making unnecessary mistakes. Even you are terribly busy but take 30 seconds to become calm down.

Analization of Denmark business by Swedish. Interesting.


by nyfiken | 2010-12-03 17:55